Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
"Подарунок" на підписку рецептів і "безкоштовний" мобільний додаток. Як "Фокстрот" і Comfy продають програмний продукт, який не обкладається ПДВ
Иллюстрация: klerk.ru
Роздрібні мережі "Фокстрот" і Comfy продають своїм клієнтам додаткові програмні продукти. Що тут не так?
Наприкінці минулого року користувач Facebook Михайло Катрук опублікував на своїй сторінці два чека на смартфон і гриль, що були придбані в магазинах Comfy і "Фокстрот" в Дніпрі відповідно. У них, крім основних товарів, вказані:
- ПП Comfy Assist Навігація з терміном дії 6 місяців вартістю 1800 грн.
- Прим. комп прог. Patee Recipes Premium (27 місяців / 1 пристрій) вартістю 1699 грн.
Про те, що в ціну, крім товару входять додаткові продукти, продавці покупцям не повідомили, зазначив Михайло Retailers.
Виходячи з поста і коментарів Михайла в гілці обговорень, а також з того, що він розповів Retailers ситуація виглядає наступним чином. Покупці прийшли в магазин за товаром. Ціна на полиці була вказана на гриль 7499 грн, а за смартфон - 5999 грн. Покупці розплатилися за товар, не звернули увагу на зміст чека, а звірили тільки загальну суму. Пізніше вони вирішили подивитися чек ще раз і тоді помітили, що в ньому дві позиції, сам товар, який коштує дешевше за ціну, зазначену на полиці, і незрозумілий продукт за певну суму. До того ж, судячи з чеку, самі продукти не обкладаються ПДВ.
ПП Comfy Assist - це мобільний додаток мережі Comfy, відповіли в прес-службі компанії.
"Прім.комп. прог. Patee Recipes Premium "- це преміум-підписка в додатку Patee.Рецепти, розповіла кореспонденту Retailers оператор в call-центрі "Фокстрот".
Чим закінчилася історія з покупками, Михайло не зміг розповісти. Як він уточнив Retailers, покупки робив не він. Чеки йому передали знайомі активісти, які отримали їх від знайомих, відповів він. Контактами знайомих активістів Михайло не поділився.
Але подібні випадки не поодинокі. На форумах користувачі за різний період часу розповідають, як, купивши праску, телевізор, смартфон, бойлер, чайник, холодильник та ін. за ціною полиці в Сomfy або "Фокстрот" за певну ціну, виявляли в чеку, що ця сума включає в себе вартість товару і ще продукту, зокрема, ПП Comfy Assist або додаток Patee Recipes Premium, які, відповідно, не обкладаються ПДВ. У більшій частині постів користувачі писали, що при покупці ніхто їх не попереджав, що в декларовану вартість товару насправді входить ціна товару і якогось додаткового продукту.
Частина користувачів цікавилася, як повернути цей продукт. Компанії коментували їхні пости по різному, в якихось коментарях писали, що можна повернути продукт. Але в більшості випадків відповідали, що окремо продукт не повертається, тільки усі товари, які вказані в чеку.
Деякі користувачі висловлювали припущення, що крім введення споживача в оману, компанії через таку схему можуть знижувати виплати податків. Так як, за їхніми словами, в Україні діє норма Податкового кодексу (ПК), згідно з якою, з 1 січня 2013 року до 1 січня 2023 року від ПДВ звільняються операції з постачання програмної продукції (ПП), а також операції з ПП, оплата яких не є роялті.
Що є ПП відповідно до Податкового Кодексу
До програмної продукції відносяться: результат комп'ютерного програмування у вигляді ОС, системної, прикладної, розважальної та/або навчальної комп'ютерної програми (їхніх компонентів), а також у вигляді інтернет-сайтів та /або онлайн-сервісів і доступу до них.
Також до ПП належать екземпляри, копії комп'ютерних програм, їхніх частин, компонентів в матеріальній і/або в електронній формі, в тому числі - у формі коду/ів і/або посилань для завантаження комп'ютерної програми та/або їхніх частин, компонентів у формі коду/ів для активації комп'ютерної програми або в іншій формі.
Згідно з кодексом, ПП є будь-які зміни, оновлення, додатки, доповнення та/або розширення функціоналу комп'ютерних програм, права на доступ таких оновлень, змін, додатків, доповнень протягом певного періоду часу, а також криптографічні засоби захисту інформації.
Що про це кажуть в "Фокстрот" і Comfy?
"Фокстрот"
У прес-службі компанії на запит Retailers, відправлений в кінці 2020 року, не відповіли. Пізніше уточнювали, що запит все ще перебуває в обробці.
У call-центрі "Фокстрот" оператор розповів кореспонденту Retailers (який представився покупцем), що "Прім.комп. прог. Patee Recipes Premium "- це подарунок на преміум-підписку в кулінарному додатку Patee.Рецепти. Щоб отримати доступ до цієї підписки, потрібно завантажити додаток і ввести код, який повинен бути зазначений в чеку, розповів оператор. Чому "подарунок" виявився платним, оператор відповіла, що ніякої переплати немає. "Подарунок в чеку пробивається за рахунок знижки на основний товар. Якби не було подарунка, то сума чека не змінилася б ", - пояснив він. Саме тому повернути "подарунок" і отримати за нього суму, зазначену в чеку, не можна.
Чому преміум підписка на рецепти не обкладається ПДВ по чеку, не зрозуміло. Сам додаток Patee.Рецепти належить іншій компанії. У Play Маркеті вказано сайт додатку з доменом "ru", а в рядку адреси розробника: Новосибірськ (Росія). У колл-центрі "Фокстроту" підтвердили, що цей додаток не належить рітейлеру.
Comfy
У прес-службі Сomfy відповіли на запит Retailers, що Comfy Assist - це платний мобільний додаток для ... мобільних пристроїв, які підтримують підключення до інтернету. Воно було запущено в 2015 році. Наказ про визначення ціни додатку є в кожному магазині в куточку споживача. Реалізація ПП відбувається через реєстратор розрахункових операцій (РРО).
В Comfy кажуть, що компанія дотримується вимог чинного законодавства і платить всі податки в повному розмірі. "Поставка екземплярів програмної продукції в Україні є операцією, звільненою від ПДВ - це пряма норма закону (п. 26-1 Підрозділ 2 розділу XX Податкового кодексу України)", - говорять в компанії.
"Сам програмний продукт використовується через активацію електронного ключа (код активації), який вказується в фіскальному чеку", - йдеться у відповіді компанії. Варто зазначити, що кореспондент Retailers скачав додаток в Play Market безкоштовно і зареєструвався за допомогою номера мобільного телефону, куди прийшов код активації.
ПП можна придбати окремо в будь-який момент, кажуть в прес-службі Comfy. "Також він може реалізовуватися на умовах акції. Наприклад, за умовами акції, яка працює з 2015 року, якщо разом з Comfy Assist споживач купує інші товари певного виду/типу, то компанія надає знижку на мобільний додаток і на товар ", - розповідає ритейлер. Показовим є те, що в переважній більшості випадків, описаних на форумах і Михайлом (зі слів знайомих), всі покупці спочатку купували техніку, а про те, що в її ціну входить ще й ПП, дізнавалися постфактум.
Компанія не обмежує права споживача на доступ до цієї інформації, на повернення товару, його обмін і на розрив договору купівлі-продажу мобільного додатку, кажуть в прес-службі. Якщо споживач пропустив 14 днів, передбачених на повернення, і не активував (додаток, - ред.), або не зміг встановити, чи з інших технічних причин не зміг ним скористатися, то компанія повертає вартість програмного продукту.
Водночас в call-центрі Comfy кореспонденту Retailers (представився покупцем, який купив смартфон, а виявив в чеку два товари) відповіли, що ПП Comfy Assist безкоштовний, хоч і пробитий в чеку за певну суму: "Мабуть, так рахує бухгалтерія" . На питання, чи можна переоформити покупку і видати новий чек, тільки зі смартфоном, оператор порекомендував уточнити цю інформацію в магазині, в якому був придбаний телефон. Оператор поділився номером телефону магазину на Почайній в ТЦ "Городок". Співробітниця відповіла, що, на жаль, вони не зможуть переоформити покупку і пробити по чеку тільки смартфон. "Ми не можемо видати чек на товар без ПП. У нас так система працює на всю техніку. При її покупці в чеку завжди пробиває Comfy Assist ", - відповіла вона. На запитання кореспондента Retailers, чому Comfy Assist коштує 1800 грн (взяли суму, зазначену в чеку, опублікованому Михайлом), співробітниця відповіла, що вони самі не знають, як формується ця сума, вона може бути і 10%, і менше. Вона додала, що до них часто звертаються з цього питання.
У чеках на форумах вказується термін дії ПП Comfy Assist. У call-центрі Comfy відповіли, що зазначений термін дії - це період доступу до розіграшів і акцій, які проводить Comfy (для користувачів додатку, - ред.). На питання, як же отримати доступ до розіграшів, оператор відповів, що в чеку має бути код, який потрібно ввести в додатку. Тут виникає питання, що ж продає Comfy - сам додаток або доступ до розіграшів, якщо останнє, то чи є доступ до них "програмним продуктом".
ДФС і судові розгляди щодо програмних продуктів
У 2018 році Офіс великих платників податків ДФС провів планові перевірки "Комфі Трейд" (мережа Comfy), йдеться в одній із судових справ в єдиному реєстрі судових рішень. В результаті він виніс 6 повідомлень-рішень. Зокрема, Офіс вирішив, що компанія неправомірно віднесла операції з поставки ПП Comfy Assist до тих, що звільняються від оподаткування ПДВ. У зв'язку з цим Офіс прописав збільшити суму грошового зобов'язання з ПДВ на загальну суму 243,55 млн грн (з них ПДВ - 194,84 млн грн, а штраф - 48,71 млн грн).
Під час перевірки співробітники Офісу, провівши аналіз наданих чеків, прийшли до висновку, що ПП Comfy Assist реалізується виключно разом з продажем основної групи товару і без згоди покупця. Відповідно вартість ПП - це складова і невід'ємна частина вартості основного товару, яка відображається на ціннику. Тому ПП підпадає під оподаткування.
Але Офіс не прикріпив проведений аналіз чеків до матеріалів справи, йдеться в рішенні суду: "Офіс не надав якихось доказів того, що абсолютно всі операції з продажу товарів в Comfy супроводжуються автоматичним постачанням ПП Comfy Assist".
Водночас, представники Comfy підтвердили реєстрами операцій і копіями фіскальних чеків, що в період з 2015 по 2017 рік були поставки екземплярів ПП окремо від основних товарів, таким чином, спростувавши твердження ДФС про неможливість поставки ПП, як однієї позиції в фіскальному чеку. В результаті суд першої інстанції виніс рішення на користь Comfy. А суд другої інстанції залишив рішення госпсуду без змін.
Відносно мережі "Фокстрот". У 2019 Офіс також виніс повідомлення-рішення після позапланових перевірок "САВ-Дистрибьюшн" (мережа "Фокстрот"). В тому числі, в ДФС прийшли до висновку, що компанія занизила базу оподаткування в період з 2016 року по 2018 рік включно. Зокрема, ритейлер визначав базу на ПДВ не за ціною визначеною публічним договором між ним і покупцем, а за "зменшеними цінами" (з наданням знижок). Тобто договірною ціною є пропозиція продавця щодо складання договору за ціною зазначеної на ціннику, а не ціною визначеною покупцем і продавцем в момент договору і передачі грошей.
"Фокстрот" в 2018 році надавав право на знижку покупцям, в тому числі, і на AdLoc або Patee Recipes Premium при покупці акційного товару. Покупець одночасно отримував знижку в розмірі вартості обраного програмного забезпечення.
Суд виніс рішення на користь "Фокстрот" - компанія вірно визначила базу оподаткування, виходячи з договірної вартості встановленої сторонами (продавцем і покупцем), які підтверджуються розрахунковими документами.
Резюмуючи. "Фокстрот" "дарує" за гроші підписку на чужий додаток рецептів, а Comfy продає чи то код доступу до можливості брати участь в акціях і розіграшах, чи то мобільний додаток, який є в безкоштовному доступі. До того ж, ці продукти не обкладаються ПДВ.
Зробити висновок в цих історіях досить складно. Ми звернулися до юристів, які могли б прокоментувати ці випадки з продажем разом з товаром ще і ПП. Але одне можна сказати однозначно - роздрібні мережі налагодили дуже ефективний бізнес з продажу послуг в мобільних додатках.
Автори: Олександр Шаріпов, Вероніка Гаврилюк